Marja meni saunaan, laittoi laukun naulaan

Nyt on Rooman pölyt pesty omassa pienessä mökkisaunassa. Oli niin hieno  tunne käydä ensimmäisen kerran saunassa tänä vuonna, suorastaan harras tunnelma. Bonuksena kävin hangessa tekemässä lumienkeleitä.

Tykkään kyllä saunoa mutta mieluiten puulämmitteisessä saunassa. Kotona sähkösaunassa olen kuuden vuoden aikana käynyt  vain kolme kertaa, edellisestä käynnistä on kulunut jo useampi vuosi. Siellä saunassa käynti on jotenkin kuivaa ja tylsää. Ihan toista käydä saunassa mökillä missä puut ritisee ja valaisee ja luo tunnelmaa. Yksi syy on myös se että rakastan puun huumaavaa tuoksua.

Luin vasta lehdestä jutun: Viisi syytä saunoa. Siitä innostuneena nostan tässä esille muutaman jutun. Nyt kun flunssakausi on pahimmillaan, kannattaa muistaa saunan terveysvaikutukset. Professori, kliinisen kemian erikoislääkäri Lasse Viinikka, on sanonut (Suomen Saunaseura, sauna.fi) kirjoituksessaan että nuha helpottuu saunassa. Jos nenä valuu jatkuvasti, eikä mikään tunnu auttavan. Kannattaa mennä saunaan. Lämmin ja kostea ilma helpottaa hengittämistä. Tottahan se onkin, saunassa on niin helppo hengittää. Mutta ainakin minulle uusi tieto oli se, että moni kroonisesta nuhasta kärsivä on saanut pysyvää helpotusta 3-5 saunakerrasta viikossa. Siis aika ahkerasti pitäisi saunoa! Myös astmaatikoille sauna helpottaa oloa. Tietysti kaikki tietää että kuumeisena saunaan ei saa mennä.

Itä-Suomen yliopiston Sauna ja sydänterveys -projektin tutkimuksessa todetaan että saunan lämpö saa verenpaineen laskemaan. Tämä on hyvä uutinen. Puoli tuntia kestävä saunominen näkyy sekä ylä – että alapaineessa: yläpaineessa on mitattu keskimäärin seitsemän yksikön lasku, alapaineessa vähän vähemmän. Täytyypä joskus tehdä itsellekin kyseinen mittaus.

Varmasti kaikki olemme kuulleet omien mummujen ja vaarien suusta lauseen: Sauna parantaa kaikki vaivat. Sauna vapauttaa mielihyvähormoniksi kutsuttua endorfiinia. Se lievittää useita kipuja. Kaikki tietysti tiedämme että kovan urheilutreenin jälkeen sauna auttaa rentouttamaan lihaksia. Minulle oli yllätys tieto, että tutkitusti paras lämpötila terveyden kannalta on noin 80 astetta. Aika paljon, itse tykkään vähän vähemmästä lämmöstä, 70 astetta tuntuu hyvältä.  Nykyään suosittua on Saunajooga, jossa lämpö on 40-50 astetta. Olen sitä kokeillut, tunnin jälkeen oli todella raukea hyväolo.

Saunanlämpö ja hikoilu tekevät niin hyvää iholle. Saunan jälkeen olo tuntuu paljon puhtaammalta kuin suihkun jälkeen. Tuttu juttu on että uni maistuu makealta saunan jälkeen, on vaan niin levollinen olo.  Voin kertoa että viime yönä nukuin todella hyvin!

Kuinka usein sinä käyt saunassa?

 

One Reply to “Marja meni saunaan, laittoi laukun naulaan”

  1. Ihanaa sunnuntaiaamun lukemista😊😊
    Mökillä tulee sanottua ainakin joka toinen päivä ( ajalla ei merkitystä). Kotona vähemmän.
    Terveysvaikutukset olen tiedostanut jo vuosia sitten.
    Uusia juttuja ootellessa. 😊😊😊

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.