Joulu 2019 vierailla mailla

Vuosi on vaihtunut harmaassa, sateisessa ja myrskyisessä säässä. Haikeudella muistelen joulua Pohjois-Italiassa missä lähes koko viikon, yhtä päivää lukuunottamatta, paistoi aurinko pilvettömältä siniseltä taivaalta. Haluan sinne heti takaisin!

Jo viime talvena olimme päättäneet viettää lasten ja lastenlasten kanssa joulun Pohjois-Italiassa. Äänestyksen jälkeen kohteeksi valitsimme Comojärven. Pääsiäisenä vuokrasimme talon Ville Michelangelon Comojärven rannalta Colicon kaupungista Olgiascan kylästä. Se olikin erinomainen valinta. Joulutalossamme ei ollut mitään valittamista, se oli sopivan kokoinen 200  m2 ja sopivan mallinen 10 hengelle.

Comojärvi on järvi Pohjois-Italiassa Lombardian maakunnassa. Sen pinta-ala on 146 km2 ja se on Italian kolmanneksi suurin järvi Gardajärven ja Maggiorejärven jälkeen. Comojärvi on yksi Euroopan syvimmistä järvistä, sen syvin kohta on 425 metrin syvyydessä. Comojärven ympärillä on lukemattomia ihania pikkukaupunkeja. Suurin niistä on Comon kaupunki, missä on n. 65.000 asukasta.

Meidän joulutalo sijaitsi Colicon kaupungin lähellä Olgiascan kylässä Comojärven pohjoisosassa. Lensimme Milanoon ja lentokentältä reilun tunnin matka jatkui autolla kohti joulukotia. Colicossa on asukkaita 7.700 ja se on Comon jälkeen tärkein kaupunki pohjoisosassa.

Matka meni tosi nopeasti upeita postikortti maisemia ihaillen. Gardajärvellä olin käynyt kauan sitten mutta Comojärvelle matka oli ensimmäinen. Toivottavasti ei viimeinen, koska ne maisemat oli niin superhienot! Comojärvihän on vuorten ympäröimä. Joulutalomme suurista ikkunoista näki järvelle ja joka ikkunasta näkyi lumisia vuorten huippuja. Vaikka lumisia huippuja näki ympärillä koko viikon, lämpötila oli kuitenkin +10-16 astetta. Ei paha!

Saapumista seuraavana päivänä kaksi autoa täynnä joulumatkalaisia passit mukana suunnisti kohti Sveitsiä. Määränpäänä oli yksi maailman kauneimmaksi kaupungiksi mainittu Lugano. Lugano on kaupunki Etelä-Sveitsissä Luganojärven rannalla Italian rajan läheisyydessä. Siksi suurinosa väestöstä (63.932) puhuu siellä Italiaa.

Lugano oli tunnelmallinen ja tyylikäs Sveitsin helmi. Siellä kaikki oli niin kaunista ja siistiä. Ja ihanaa, siellä oli Piazza della Riforman-aukiolla isot joulumarkkinat. Missä oli ihan pakko juoda kuumat Gluhweinit. Kun lounas oli nautittu, seurue suuntasi funikulaarilla Monte San Salvatoren (912m) huipulle ihailemaan panoraama maisemaa.

Seuraavana päivänä aikaisin aamulla kaksi autoa suuntasi jälleen kohti Sveitsiä ja yksi auto Le Robinie Golf-kentälle. Kahden auton seurue suuntasi lumisiin maisemiin St.Moritzin hiihtokeskukseen laskettelemaan. Nyt mentiin korkealla tosi kapeita vuoristoteitä. Kyläkorkeus oli 1.850 m, alin hissiasema 1.730 m ja yli 3.300 metrin korkeudessa. Välillä kyllä huimasi korkeanpaikain kammoista matkustajaa!

St.Moritz kylpee auringossa yli 300 päivää vuodessa. Meille ei nyt sitten osunut kohdalle sitä päivää. Golfareille Italian puolella paistoi aurinko samana päivänä, kiva heille!

Sveitsin timantti St.Moritz on saavuttanut suuren suosion ja ollut sitä jo yli 150 vuotta. Katukuvassa näkyi toinen toistaan hienompia arvoautoja, paljon kalliita turkkeja ja vain luksusliikkeitä. Puitteet oli maailmanluokkaa, huikeat maisemat, ainutlaatuinen kylä, paljon lunta (enemmän kuin meillä), huippu rinteet ja myös maastohiihtolatuja olisi ollut tarjolla. Olihan se käynti melkoinen elämys!

Jouluaattona oli ihan vähän mukana suomalaista jouluperinnettä. Aamulla syötiin riisipuuroa. Meidän Italian joulutalossa kuunneltiin myös Turun joulurauhan julistus. Sen jälkeen nautittiin jouluglögiä niin kuin tehdään Suomessakin. Se oli siinä. Jouluaterialle lähdettiin 100 metrin päässä sijaitsevaan Ristorantte II Crottinoon syömään hummeria.  Meidän onni ja ilo oli, että kyseinen ravintola oli saanut Michelin maininnan eli ruoka oli todella hyvää. Sinne palattiin uudestaan.

Meidän naapuri talossa asui meidän talon omistajatar. Mukava ja ystävällinen italialaisrouva valmisti meille tilauksesta pari illallista. Meillä oli pizza-ilta ja lasagne-ilta tiramisuineen. Kiitos hänelle herkuista!

Yhtenä päivänä lähdimme taas autoillen ja veneillen tutustumaan Comojärven muihin pikkukaupunkeihin. Koko Italian kaunein kylä? Ainakin Comojärven kaunein ja kuuluisin kylä on Bellagio, Comojärven helmi. Sitä se olikin, pienenpieni ihana kylä! Haluan muuttaa sinne asumaan! Sypressit, palmut ja bambut viihtyivät siellä sulassa sovussa. Kylän pääkatu Via Garibaldi oli kyllä niin hurmaava kellertävine ja punertavine vanhoine taloineen järven rannalla, vastarannalla siinsi upeat vuoren huiput.

Yhteenvetona voisin kirjoittaa, että kyllä joulun voi hyvin viettää muissa maissa ilman perinteistä joulutohinaa. Tietysti meidän joulussa oli erityistä, että mukana oli koko perhe, mistä olen kiitollinen! Toivon, että joulusta jäi kaikille ihana muisto!

Hyvää alkanutta vuotta!

2 Replies to “Joulu 2019 vierailla mailla”

1. Kiitos Marja ihanasta tarinasta.
    Hyvää alkanutta vuotta 2020 ja vuosikymmentä koko perheelle 😊

Olen matkustanut junalla Milanosta Luganoon, Gomojärvi näkyi matkalla junan ikkunasta. Vietimme päivän Luganossa. Maisemat ovat ihan huikeat siellä. Hienoa kun olitte Joulun ”postikorttimaisemissa”.

t. Anne

1. Kiitos Anne kommentistasi! Olen niin samaa mieltä kanssasi että maisemat Comojärvellä ja Sveitsin puolella Luganossa oli ihan henkeä salpaavan kauniit! Tuli tunne että sinne on pakko palata joskus uudestaan! Hyvää uutta vuotta myös sinulle! 🙂