Barbie – The Icon – näyttely

Helsingissä käydessä ehdin onneksi käymään Barbie – näyttelyssä Kansallismuseossa. Seurana minulla oli lapsenlapset ja ystävä joka oli jo kerran sen käynyt katsomassa. Hän oli näyttelyyn niin ihastunut että kävi siellä vielä kolmannenkin kerran. Kyllä minäkin olin vaikuttunut sen laajuudesta.

Barbie syntyi jo vuonna 1959, mutta lukuisat tyylin ja ulkomuodon vaihdokset ovat pitäneet sen nuorena ja nykyaikaisena. Barbie on todellinen pop-ikoni, se on trendien luoja ja huippumalli, joka on inspiroinut useita taiteilijoita ympäri maailmaa.

Barbara Millicent Roberts Willoiwsista, Wisconsinin osavaltiosta, tekee ensiesiintymisensä New Yorkin lelumessuilla. Nuken myyntihinta oli tuolloin kolme dollaria. Ensimmäisen vuoden aikana Barbie-nukkeja myytiin 351 000 kappaletta.

”Barbie on itsevarma ja itsenäinen nainen, jolla on harvinaislaatuinen kyky nauttia  elämästä ja säilyttää silti ikuisesti viehätysvoimansa.” Muotisuunnittelija Diane von Fyrstenberg.

Vuonna 1997 Huutokaupassa New Yorkissa  myytiin 81 hyvin harvinaista Barbieta. Nukeista 31 oli peräisin Mattelin yksityiskokoelmasta. 50 vuorostaan oli uniikkikappaleita, jotka italialaiset tai muunmaalaiset muotisuunnittelijat olivat varta vasten vaatettaneet (muun muassa Armani, Coveri, Versace, Ferre, Krizia, Gaultier). Huutokaupan järjestivät Mattel ja Vogue yhteistyössä Christie’sin kanssa ja sen tuotto meni hyväntekeväisyyteen.

”Barbie on glamour-ikoni, jolla on ehtymätön vaatekaappi, satumainen koti ja roppakaupalla kivoja ystäviä. Kuka voisi olla rakastamatta Barbieta?” Muotisuunnittelija Peter Som.

Yksi Barbien historian omaperäisimmistä ja moderneimmista näkökulmista koskee lähestymistapaa, joka otettiin käyttöön jo vuonna 1964. Siinä suunnittelun perustana olivat kulttuurienväliset suhteet. Barbie on ylittänyt onnistuneesti kaikki kielimuurit sekä kulttuuriset ja yhteiskunnalliset rajat. Se on 59 elinvuotensa aikana edustanut 50 eri kansallisuutta.

Barbie on jo lähes 60 vuoden ajan ruokkinut tyttöjen unelmia ja kannustanut heitä pyrkimyksissään. Barbie on toiminut yli 150 ammatissa oman mottonsa hengessä: I Can Be. Nämä Barbien monet kansainväliset urat ovat innostaneet ja rohkaisseet vähintään kolmea eri tyttösukupolvea unelmoimaan, lähtemään maailmalla ja tutustumaan siihen rajoituksetta, Barbie filosofian hengessä. Barbie on antanut panoksensa vapaaehtoistyössä niin sairaanhoitajana kuin Unicefin hyväntahdonlähettiläänä, niin puolustusvoimissa kuin useissa muissa työtehtävissä. Vuonna 2008 Barbie hyödynsi oman edustusväriään, pinkkiä, nostaakseen tapetille ympäristösuojelun.

Yli miljardi Barbieta on myyty vuodesta 1959 alkaen. Maailmassa myydään vuosittain miljoona Barbieta. 27 450 dollaria maksettiin alkuperäisestä Barbiesta vuodelta 1959 Sandi’s Doll Atticin huutokaupassa v. 2006. Miljardi vaatekappaletta on valmistettu Barbielle ja sen ystäville. Barbie omistaa miljardi kenkäparia. Yli 100 muotisuunnittelijaa on vaatettanut Barbien.

”Barbie on yksi niitä harvoja supertähtiä, jotka eivät ole koskaan oikeasti muuttuneet, paitsi korkeintaan edukseen.” Pukusuunnittelija Bob Mackie.

Upea näyttely! Helteisenä kesäpäivänä ilmastoidussa museossa vierähti nopeasti pari tuntia.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.